Багато громадян вважають, що спадщина переходить від померлої особи до спадкоємців автоматично і жодних дій щодо цього здійснювати не потрібно. Така думка є хибною.
ОСНОВНІ ПРАВИЛА СПАДКУВАННЯ
Спадкоємці після смерті померлої особи мають до 6 місяців (з дня смерті) прийняти для себе рішення. Спадщину можна прийняти або відмовитися від її прийняття шляхом подання відповідної заяви.
Важливо знати, що спадкуються не лише права, але й обов’язки!
Якщо ви вирішили
прийняти спадщину і в померлої особи залишились крім майна також борги, то спадкоємець відповідає за боргами померлого також. Але лише в межах вартості успадкованого майна.
КУДИ ПОТРІБНО ЗВЕРТАТИСЯ?
На сьогодні оформленням спадщини займаються нотаріуси. З 2009 року як державні, так і приватні нотаріуси мають рівні права щодо оформлення спадкових прав.
При цьому важливо пам’ятати, що оформлення спадщини має територіальні обмеження.
Спадкова справа заводиться ЛИШЕ за останнім місцем проживання померлої особи (за останнім зареєстрованим місцем проживання). Якщо ж місце проживання померлої особи невідоме, то спадкова справа заводиться за місцем розташування нерухомого майна, яке спадкується.
За відсутності нерухомого майна оформлення спадщини здійснюється за місцезнаходженням основної частини рухомого майна.
Наприклад, якщо місце проживання померлої особи на день її смерті було зареєстровано в місті Львові, то для заведення спадкової справи можна звертатися до будь-якого нотаріуса у місті Львові, незалежно від району м. Львова.
ЯКІ ДОКУМЕНТИ НЕОБХІДНІ?
Для заведення спадкової справи (подачі заяви про прийняття/відмову від спадщини) необхідні:
1. Свідоцтво про смерть;
2. Заповіт (в разі наявності);
3. Паспорт, посвідка на проживання або інший документ, що посвідчує особу спадкоємця;
4. Реєстраційний номер облікової картки (ідентифікаційний номер) спадкоємця;
5. Документи, що підтверджують родинні відносини з померлою особою (свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб);
6. Документи про право власності на майно, які видані на ім’я померлої особи (за наявності).
Пам’ятаємо, що заява про прийняття спадщини або про відмову подається нотаріусу ДО 6 місяців з дня смерті померлої особи.
ОСОБЛИВІ ВИПАДКИ
Заяву про прийняття спадщини до 6 місяців нотаріусу можуть не подавати:
1. Спадкоємці, які на день смерті постійно проживали (місце проживання яких було зареєстровано) разом з померлою особою.
2. Малолітні (до 14 років ), неповнолітні (від 14 до 18 років), недієздатні/обмежено дієздатні спадкоємці.
Такі категорії осіб вважаються такими, що автоматично вступили в спадкові права.
Якщо ж такі особи бажають відмовитися від прийняття спадщини, то заява про відмову обов’язково подається нотаріусу. І обов’язково в строк до 6 місяців!
ЧИ МОЖНА ЗМІНИТИ НОТАРІУСА ПІСЛЯ ВІДКРИТТЯ СПАДКОВОЇ СПРАВИ?
За загальним правилом ні. Законодавство не надає право громадянам змінювати нотаріуса після заведення спадкової справи (після подачі спадкоємцями заяв про прийняття/відмову від спадщини). Тому, на самому початку потрібно зважено підходити до вибору нотаріуса, який займатиметься оформленням спадкових прав.
6 коментарів