Через війну багато українців вимушено залишили свої домівки й тепер проживають за межами країни. Проте навіть на відстані їм необхідно вирішувати питання, пов’язані з майном, оформленням спадщини, тощо. У цій статті ми розглянемо, як українці за кордоном можуть оформити необхідні нотаріальні документи, не повертаючись в Україну.
З розвитком технологій і появою онлайн-сервісів для проведення юридичних операцій у багатьох країнах, деякі українці за кордоном вважають або часто запитують про те, чи нотаріальні дії можна здійснити за допомогою засобів відеозв’язку?
Однак, важливо розуміти, що українське законодавство на даний момент не передбачає можливості дистанційного оформлення нотаріальних документів через онлайн-платформи, включаючи відеозв’язок.
Чому нотаріальні дії через відеозв’язок не допускаються в Україні?
В Україні для нотаріальних дій важливим є фізичний контакт між нотаріусом та особою, яка звертається до нотаріуса. Це забезпечує належну ідентифікацію особи, що зводить до мінімуму ризики підробок і шахрайства. Дистанційна ідентифікація через відеозв’язок не є достатньо надійною з точки зору українського законодавства, а тому не дозволяється.
Як громадянам України оформити нотаріальні документи за межами України?
Основний спосіб здійснення таких дій – це звернення до консульських установ України, які виконують функції нотаріусів для громадян за кордоном.
Консули можуть посвідчувати довіреності, засвідчувати підписи та здійснювати інші нотаріальні дії, необхідні для українців, що проживають за межами України.
Для громадян, які перебувають у країнах, де консульство України тимчасово не працює, фізично недоступне або потрібен швидший спосіб засвідчення документів, можна звернутися до місцевих нотаріусів за місцем свого перебування за кордоном.
Зокрема, деякі країни мають договір з Україною про взаємну правову допомогу. Це означає, що документи, засвідчені іноземними нотаріусами, можуть бути визнані в Україні за спрощеною процедурою.
Найпоширеніші нотаріальні дії, які доступні українцям за кордоном
Оформлення довіреностей. Українці можуть передати повноваження на управління своїм майном, ведення бізнесу, вирішення інших питань довіреним особам, які залишилися в Україні.
Засвідчення підписів на документах. У випадках, коли необхідно оформити документи, що вимагають підпису громадянина, консули можуть засвідчити справжність підпису особи.
Як правильно підготувати документи?
Коли громадяни України користуються послугами іноземних нотаріусів, для визнання документів в Україні слід дотримуватися певних вимог:
1) Апостиль або легалізація. Залежно від країни, у якій був оформлений документ, може вимагатися апостиль (для країн-учасниць Гаазької конвенції) або консульська легалізація (для інших країн).
2) Переклад на українську мову. Документи, складені іноземною мовою, повинні бути перекладені на українську мову. Переклад має бути зроблений в Україні та засвідчений нотаріусом в Україні.
Особливості оформлення спадщини
Оформлення спадщини часто є складним процесом для громадян за кордоном. Важливо розуміти, що для відкриття спадкової справи в Україні спадкоємці можуть звернутися до українського консульства або місцевого нотаріуса в країні свого перебування для виготовлення нотаріальної заяви про прийняття чи відмову від спадщини.
Якщо спадкоємці планують передати свої повноваження представнику в Україні, вони можуть оформити відповідну довіреність у консульстві або у місцевого нотаріуса з подальшою легалізацією. Варто звернути увагу, що заяви про прийняття чи відмову від спадщини не можуть підписуватися представником за довіреністю.
Також, відповідно до українського законодавства, строки на прийняття спадщини є обмеженими (6 місяців), тому необхідно вчасно розпочати процедуру, щоб уникнути втрати права на спадщину.
Поради для громадян України за кордоном
- Перш ніж звертатися до консульства або місцевого нотаріуса необхідно проконсультуватися з нотаріусом в Україні, щоб бути впевненим у вимогах до документів, у правомірності своїх дій та можливих наслідках.
- Перевіряти можливість звернення до українського консульства у країні перебування, адже це може значно полегшити процедуру легалізації документів.
- Слідкувати за строками подачі документів, особливо у випадках спадщини, адже невчасне звернення може призвести до втрати прав на спадщину.
Якщо у вас з’явилися додаткові запитання можете звернутися до спеціаліста. Щоб записатися на прийом, контактуйте у зручний для вас спосіб +380673601982 (telegram, viber, whatsapp) або пишіть на пошту ella.tabakera@gmail.com, і ми обов’язково знайдемо зручний для вас час.
Залишити відповідь